Sahura Kalkmadan Oruç Tutulur Mu?

Sahura Kalkmadan Oruç Tutulur Mu?

Ramazan ayında oruç tutanlar için büyük bir öneme sahip olan sahurla ilgili sorulardan biri de sahura kalkmadan oruç tutulur mu?

Bazı nedenlerden dolayı sahura kalkmayanlar, sahurda zaten bir şey yiyemiyorum nasılsa diyerek sahura kalkmadan oruç tutanlar yanlış mı yapıyor?  Peki sahura kalkmadan oruç tutulur mu? İşte Diyanet’in konuyla ilgili açıklaması…

Sahura kalkmak bazen zor gelir, ya da uyanamazsınız sahura kalkmadan oruç tutmak zorunda kalabilirsiniz. Belli sebeplerden dolayı sahur yapamayan vatandaşlar sahura kalkmadan oruç tutulup tutulmayacağını merak ediyor. İşte konuyla ilgili detaylar…

SAHURA KALKMADAN ORUÇ TUTULUR MU?

Niyet etmek orucun şartlarındandır. Niyetsiz oruç sahih değildir. Kalben niyet etmek yeterli ise de niyeti dil ile ifade etmek menduptur. Oruç için sahura kalkılması da niyet sayılır.

Ramazan orucu, belli günlerde tutulmak üzere adanan oruçlar ile nafile oruçlar için niyet etme vakti, güneşin batması ile ertesi gün tepe noktasına gelmesi öncesine kadarki süredir Ancak imsaktan sonra yapılacak niyetin geçerli olması için bu vakitten itibaren bir şey yenilip içilmemiş, oruca aykırı bir iş yapılmamış olması gerekir. Aksi takdirde gündüz niyet caiz olmaz (Kâsânî, Bedâî’, II, 85).

Bu oruçlar için, “yarınki orucu tutmaya” şeklinde mutlak niyet yeterlidir. Bununla birlikte geceden niyet edilmesi ve “yarınki Ramazan orucuna” şeklinde orucun belirlenmesi daha faziletlidir. Ramazanın her günü için ayrı niyet edilmesi gerekir (Mevsılî, el-İhtiyâr, I, 397, 400).

Kaza, keffaret ve bir zamana bağlı olmaksızın adanan oruçlar için gün batımından itibaren en geç imsak vaktine kadar niyet edilmiş olmalıdır. Bu tür oruçlara niyet edilirken, “falanca kaza, keffaret veya adak orucuna” şeklinde belirtilmesi gerekir.

Şafiî mezhebine göre ise nafile dışındaki tüm oruçlara geceden niyet edilmelidir. İmsak vaktine kadar niyet edilmemişse o günün orucu geçerli olmaz. Nafile oruçlara ise güneş tepe noktasına gelmeden öncesine kadar niyet edilebilir (Şirâzî, el-Mühezzeb, I, 331-332).

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir